انجمن سبز پاژین Bane Green Association

پارێزه‌رانی ژینگه (انجمن سبز سابق)

انجمن سبز پاژین Bane Green Association

پارێزه‌رانی ژینگه (انجمن سبز سابق)

معرفی خرس قهوه‌ای

معرفی؛ خرس قهوه‌ای

جانوریست پستاندار که تاکنون بیش از 200 نژاد مختلف از آن در اروپا، آمریکا و آسیا ، از جمله ایران شناخته شده است. وزن آن به 250-270 کیلوگرم می‌رسد و در ایران از رنگ‌های زرد کم رنگ تا قهوه‌ای دیده‌می‌شود. خرس‌های کوه‌های پوشیده از جنگل کردستان کم رنگ‌تر هستند و روی کتف و سینه آنها سفید به‌نظر می‌رسد.

جانوران شناسان احتمال می‌دهند که خرس کردستان (ورچ ) از نژاد ‹‹ خرس سوری ›› باشد. نسل این جانور پستاندار در حال انقراض بوده و در خارج از ایران احتمالاً نابود شده است.

خرس قهوه‌ای ایران ظاهراً خواب زمستانی دارد و در دوره خواب زمستانی است که ماده آن 4-2 و غالباً 2 بچه به دنیا می‌آورد. خرس‌های جوان هنگام تولد در حدود 50 کیلوگرم وزن دارند و رنگ آنها از رنگ پدر و مادر خود تیره‌تر و به رنگ قهوه‌ای تیره می‌باشد. خرس قهوه‌ای روی‌هم‌رفته جانوری ترسناک است ولی خود او نیز ترسو است و بیشتر دوست دارد تنها زندگی کند. گفته می‌شود که برای انسان هیچگونه خطری ندارد و حمله به انسان توسط خرس ماده بچه‌دار صورت میگیرد. خرس جانوری است همه چیز خوار و از مواد گیاهی و جانوری و از عسل تغذیه می‌کند و آن را بسیار دوست دارد و گاهی به لانه زنبور عسل وحشی که در داخل تنه درختان لانه می‌سازند، حمله می‌کند و عسل آن را به یغما می‌برد.

خرس جانوری است عظیم‌الجثه و قوی و پر تحرک که در جنگل علاقه زیادی به خوردن دانه‌های درختان بلوط دارد. در کشورهای خارجی که از حیات وحش آمار‌های دقیقی در دست دارند، تعداد آن را متناسب با وسعت و امکان جنگل حساب کرده و تجدید نسل آنرا کنترل می‌نمایند. وجود آن به اندازه متعادل در بقای محیط زیست منطقه لازم است و نباید همه آنها را از بین برد. پوست خرس (ورچ) بسیار ارزشمند است و برای تهیه لباس می‌توان از آن استفاده کرد. در کشور‌های اروپایی از پوست آن پالتوهای زنانه پر ارزش تهیه می‌کنند. گوشت خرس قابل خوردن نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد